شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷

«امید جهان»، خواننده بوشهری پاپ کشور که خوانندگی را از کودکی نزد پدرش،شادروان،«محمود جهان» آموخت، در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه گفت: "چرا صدا و سیما با حضور یک عده خوانندگانی که شاد می‌خوانند مخالف است".؟

امید جهان خواننده پاپ درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: در حال حاضر مدت سه ماه است که در "جشنواره موسیقی سرعین" حضور دارم وتا 8 شهریور اجرا خواهیم داشت؛ مدت چهار سال است که به این جشنواره، دعوت می‌شوم و شکر خدا با استقبال خوبی از جانب مردم روبه رو هستیم. به دلیل حضور در این جشنواره، نتوانستیم اجراهای دیگری داشته باشیم البته چند اجرا در شهرستان‌های ماکو، بازرگان و قشم با مرخصی یک روزه داشته‌ایم اما در کل تمام انرژی‌مان را به این برنامه،اختصاص داده‌ایم.

وی افزود: "جشنواره سرعین "هرسال به شکل گروهی برگزار می‌شود و از خواننده‌های بسیاری برای شرکت در آن دعوت می‌شود. من از خواننده‌های اصلی وثابت این جشنواره هستم و "بهنام بانی"،"علی عبدالمالکی"و"آرش مستی" خواننده‌هایی هستند که امسال مهمان این جشنواره بودند. البته در روزهای شلوغ این جشنواره شاهد اجراهایی نظیر اجرای گروه "ماکان بند" هم بوده‌ایم.

این خواننده جنوبی کشور در خصوص سبک کاری خود اظهار داشت:من به نوعی موسیقی جنوب را مدرن کرده و رهرو راه پدرم هستم. هر ناحیه از ایران سبک خاصی را دنبال می‌کند، به طور نمونه موسیقی آذرباییجان،زیبایی خاص خود را داشته و موسیقی شمال هم به همین صورت ویژگی‌های مربوط به خود را دارد.

موسیقی جنوبی،موسیقی ریتمیک است که در کل حتی در مراسم عزاداری ما در محرم هم از«سنج دمام» استفاده می‌شود و این سنج ریتم دارد. درواقع موسیقی جنوبی، نشأت گرفته از موسیقی شاد است و به همین دلیل استقبال مردم از این موسیقی بالا است و فکر می‌کنم این سبک را بیشتر دوست دارند. اگر بخواهم مثالی برای این ادعا بیاورم از برنامه خندوانه نام می‌برم؛ در این برنامه عروسک "جناب خان" با لهجه‌ای جنوبی و آهنگ‌هایی از پدر من تمام این برنامه را در دست گرفته است وبه شدت مورد استقبال بینندگان است.

امید جهان در خصوص وضعیت حال موسیقی پاپ در کشور بیان کرد: هر گروه و خواننده‌ای که امروز در زمینه موسیقی فعالیت داشته و معروف شده است، قطعا کار خوبی ارائه داده و این انتخاب او از طرف مردم بوده است. به طور نمونه به تازگی شاهد اجرای گروه «ماکان بند» بودم که اجرای خوبی بود. از نظر من تمامی گروه‌های موسیقی برای عرضه هنر خود زحمت کشیده و هنرمند هستند و صحبت عده‌ای را قبول ندارم که تنها "خوانندگی به سبک و سیاقی قدیمی، را تأیید می‌کنند؛ چرا که باید پذیرفت که امروزسبک موسیقی،عوض شده و موسیقی پوست اندازی کرده است. قرار نیست که همیشه سبک قبلی مد باشد؛ هرچند من برای نسل گذشته هستم اما مخاطب امروز من نسل جدید است. به طور نمونه در کنسرت "ماکان بند" مخاطبان همه نوجوانان زیر بیست سال بودند . البته قبول دارم که امروز حال موسیقی، حال خوبی نیست و محتوی اشعار در برخی از کارها افت کرده است ؛اما این انتخاب حال حاضر مردم است و حکم این است و نمی‌‌توان آن را کتمان کرد.

وی افزود: این روزها برخی از خوانندگان و موزیسین‌های حرفه‌ای به لحاظ مالی هم با مشکلاتی مواجه هستند. برخی از آهنگسازان حرفه‌ای ما بیکار هستند و عده‌ای که تجربه کاری بالایی هم ندارند جایگزین این عده شده‌اند. سوای این مشکلات من بشخصه بندهایی که وارد میدان موسیقی کشور، شده‌اند را دوست دارم و معتقد هستم همانند سایر مقوله‌های زندگی،سبک موسیقی هم باید تغییر کند و نباید توقع داشت موسیقی بیست سال گذشته روی کار باشد؛ شاید همین موسیقی امروز ما، در 20 سال گذشته تغییر کند و این امری طبیعی است.

فرزند مرحوم جهان در پاسخ به این پرسش خبرنگار دیباچه که تا چه میزان در کارهای خود دنباله رو سبک پدراست اظهار داشت: من سبک پدر را با هنر خود تلفیق کردم. پدر من از سالهای گذشته موسیقی جنوب، را به کل دنیا معرفی کرد؛ از بچگی شاهد این قضیه بودم که ایشان برای اجرا و معرفی موسیقی جنوبی کشور به کشورهای مختلفی دعوت میشد. پدر من تلویزیونی بود و ده سال در تلویزیون فعالیت داشت. کارهای او بیشتر "فولک جنوبی" با استفاده از سازهای جنوبی نظیر«دمام»,«نی انبان» و سازهای کوبه ای که در جنوب رایج است بود. من برای جذب مخاطب بیشتر، موسیقی جنوبی را با پاپ امروز تلفیق کردم و خوشبختانه با وجود صحبت‌هایی که پشت سر من وجود دارد با استقبال بالای مردم مواجه هستم و خدا رو شکر از مردم انرژی می‌گیرم. من ترجیح دادم موسیقی پدر را به شکل کامل آن دنبال نکنم زیرا آن شکل از موسیقی به شدت "فولک جنوبی" بود البته درستش همان است که موسیقی اصیل بومی را دست نخورده حفظ کنیم؛ اما در حال حاضر این سبک جدید با استقبال بیشتری روبه رو می‌شود و ما هم باید سعی کنیم خود را با این موضوع به روز کنیم و تنها سبک 20 سال گذشته را دنبال نکنیم.

وی در انتها درباره مشکلات و موانع موجود در عرصه موسیقی کشور گفت: مشکلات که بسیار است و من هم خیلی علاقمند به بازگو کردن این مشکلات نیستم. اما آن چیزی که همیشه در دل من مانده این است که " چرا صدا و سیما با حضور یک عده خوانندگانی که شاد می‌خوانند مخالف است". کجا نوشته شده است که شادی جرم و امری بد است! آن هم آثار شادی که با ممیزی وزارت ارشاد، مهر تأیید گرفته است.یکی دوبار قرار شد به تلویزیون بروم و هماهنگی و آفیش شدم و دقیقه نود گفتند که شما تأیید نشده‌اید! و دلیل این موضوع را نمی‌دانم؛ اگر آهنگ‌های من نامناسب هستند چرا مجوز گرفته‌اند و در سالن‌هایی مثل برج میلاد کنسرت گذاشته‌ام؟! ای کاش تلویزیون مجالی برای حضور خوانندگانی که آثار شاد می‌خوانند،می‌گذاشت . برخلاف این رسانه از دفتر موسیقی و مسئولان ارشاد، که کمال همکاری با من و سایر خوانندگان دارند داشته و امیدوارم شرایط برای تمامی هنرمندان جوان مهیا شود تا در عرصه موسیقی کشور فعالیت کنند تا روزبه رزو شاهد موفقیت‌های بیشتر آنها باشیم.

گفت وگو از: اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳